пʼятницю, 30 березня 2018 р.

Опис досвіду


Тіт Лідії Миколаївни,
вчителя фізики Сновидовицького ліцею Рівненської обл.  
з теми « Інтерактивні методи навчання на уроках фізики»

 Тіт Лідія Миколаївна – вчитель фізики Сновидовицького ліцею  , вчитель якої має вищу кваліфікаційну категорію, викладає фізику 25 років.
Працює над педагогічною проблемною темою “Компетентісний підхід та інтерактивні методи навчання на уроках фізики”.
  У сучасному світі, де активно використовуються і розвиваються наукомісткі технології, ставляться і розв'язуються глобальні завдання, дедалі більш затребуваними стають інтелектуально розвинені люди, здатні оперативно і досить глибоко засвоювати знання, самостійно вивчати великі обсяги інформації, ефективно використовувати її на практикі, пропонувати свої розв'язання різних сучасних завдань. Тому сьогодні перед школою стоїть завдання не просто дати учням певні знання, а й сформувати такого чоловіка, який може користуватися здобутою інформацією, творчо мислити, приймати рішення та адаптуватися за будь-яких умов. Цілеспрямована підготовка таких людей до самостійної діяльності, формування у них ключових компетентностей є найважливішим завданням загальноосвітньої школи.
Динамічне нарощення, швидка зміна технологій, знань, інформації впливають на те, що разом із засвоєнням базових знань перед сучасною освітою постає завдання навчити учнів вчитися, виробити потребу в навчанні протягом усієї життя.
Вчитель виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера. Ефективність навчання залежить від уміння вчителя застосовувати оптимальні педагогічні технології, які б проектували творчі якості особистості учня, фантазію, натхнення, гнучкість розуму, ініціативу, наявність власної точки зору, нестандартність.
Саме тому, як учитель я усвідомлюю, що розвиток особистості – це розвиток системи «людина – світ». Буду навчальний процес школяра так, щоб він був пов'язаний системою заходів взаємодії із громадськістю, з навколишнім світом, де учень здій снує активну діяльність, у процесі якої він стає самим собою. Розумію, що процес навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову ученика. Цей процес потребує напруженої розумової праці, власної активності дитини на ньому. Необхідно пам'ятати, що пояснення та демонстрація самі по собі не дають стійких знань. Цього можна досягти лише за допомогою інтерактивного навчання.
З цією метою у своїй практичній діяльності використовую різні рольові ігри, різноманітні змагання, дискусії. Для розвантаження розумової діяльності впроваджую хвилини релаксації, тренінги. Ці уроки незвичні, у яких переважає орієнтація на розвиток здібностей, інтересів, нахилів.
      У циклі уроків на тему «Механічний рух» інтерактивні методи навчання пов'язані з роботою в групах, проблемними прийомами. Захоплюючими прийомами до навчальної діяльності є гра «Найрозумніший», «Хвилина цікавого», «Фізичне лото», «Ромашка», «Презентація», «Історичний момент», «Скажи мені», «Ланцюжок», «З'єднай стрілкою». Досить корисним в організації навчання є ігровий прийом «Фізичні гонки» (робота в групах). Формую три групи. Пропоную групам завдання - розв'язати задачі (однакову кількість). Фіксую початок їх виконання, тоді хто швидше та якісно виконає завдання. Даний прийом сприяє активізації розумових дій. Після виконання обговорюємо результати. Використовую також прийом "Мозковий штурм", "Мікрофон".Для розвантаження використовую чуттєво-естетичні прийоми "Рух мовою музики", "Математичний жарт", "Знайомство". Під час підбиття підсумку уроку використовую такі прийоми як «Наші оплески», «Вузлики на пам'ять», «Незакінчене речення», «Кошик знань». Можливо, деякі з цих прийомів знайомі дітям, а деякі цікавлять новизною.
Важливу роль відіграє самостійна робота з підручником, повторення вивченого матеріалу, спостереження, реферати, кросворди, використання дидактичного матеріалу, створення проблемних ситуацій на уроці.
- Творче завдання. Виміряти довжину свого кроку і, користуючись цією мірою, визначити, який шлях ви проходите коридором школи, до свого будинку. Визначте годину, швидкість свого ходу.
    Прийом «Ланцюжок». Один учень говорити про початок речення, інший його продовжує. До цієї вправи повинні залучитись всі учні класу, і ще вправа має виконуватися дуже швидко.
   Гра "Найрозумніший". Ставлю запитання за вивченим матеріалом. Учні відповідають. Шкіра правильна відповідь -2 бали.
       Управа «Хвилинка цікавого». Заслуховуємо учнів, які підготували повідомлення, наприклад, про розвиток засобів зв'язку (11 кл.) та ін.
  Фізична естафета. На дошці розташовані картки із формулами. Формули закриті. По три учасники від кожної команди по черзі відкривають формули і називають фізичні величини.
  Використовуючи прийом «Проблемне запитання». Ми часто читаємо повідомлення в газетах про те, що космічний корабель виведено на орбіту навколо Землі. Або іноді чуємо, що космічний корабель може переходити з однієї орбіти на іншу, тобто маневрувати. Ставлю запитання:
 - Що таке орбіта?
    Метод «Незакінчене речення». Учні підсумовують вивчене одним реченням, починаючи словами «Я зрозумів, що...».
 -Чому небо блакитне?
-Чому в мороз сніг скрипить під ногами, а дерева тріщати? Ще потрібно поставити запитання цікаво.

      Під час вивчення фізики постійно приділяю увагу зв'язку вивченого  матеріалу із життям. Часто розпочинаю пояснення нової теми з розповіді
про значення в техніці, науці того явища, закони якого будуть вивчатися на

уроці. Наприклад, у 10 кл. при вивченні теплових двигунів розповідаю або

готують учні про роль теплових двигунів у н/г, про екологічні проблеми,

пов'язані з використанням теплових двигунів, шляхи підвищення КПД та ін.        
      Під час планування роботи на уроці продумую так, щоб навчальний процес школяра наповнився системою заходів взаємодії з громадськістю, предметним світом, де ученик здійснює активну діяльність, розглядання прикладів, взятих з життя.
    Важливою умовою успішного використання прийомів зацікавленості на уроках
є використання ілюстрацій, моделей, приладів з техніки, таблиць та звичайно демонстраційний експеримент. Демонстрація добре підготовлених та естетично оформлених дослідів завжди викликає цікавість у учнів. Найбільший емоційний вплив здійснюють цікаві досвіди, вражаючи учнів своїми незвичними результатами. Наприклад, на уроці з тими «Атмосферний тиск» цікавий досвід «важка газета»: газета кладеться на стіл поверх лінійки, що виступає. Якщо різко вдарити, то лінійка ламається, а газета ціла. Якщо складену в кілька разів газету покласти на лінійку і вдарити, то лінійка не ламається, а піднімає газету.
Фізика включає у собі великі можливості показати ученикам те нове, що може здивувати їх. Прикладами таких тем є «Сила тяжіння», «Зміна об'єму при плавленні та твердненні», «Закон всесвітнього тяжіння». Але не на кожному уроці  можна провести досвід, показати експеримент. 
Використання комп'ютерних технологій на уроці сприяє удосконаленню методів навчання, інтенсифікує пізнавальну діяльність учнів, створює стимулюючу среду для учнів та вчителя. Використовуючи комп'ютер на уроці можна краще зрозуміти фізичні закони та явища. Ефективною формою контролю набутих знань, умінь та навичок учнів є тестування за допомогою комп'ютера.
    Маючи досвід роботи, переконана, щоб оволодіти шкільним курсом фізики, недостатньо просто зрозуміти фізичні явища та закономірності.           
     Потрібно вміти застосовувати їх на практиці, тобто навчитися розв'язувати фізичні завдання. Особливо велику роль віддаю розв'язуванню завдань самостійно. Це розвиває логічне мислення. Розв'язуємо завдання за варіантами, у групах, парах, індивідуально за рівнями. Домашнє завдання теж намагаюся дати за рівнями чи за варіантами. Під час розв'язування задач для кращого логічного мислення використовуємо одне завдання у різних варіантах. Наприклад: (7 кл.) 1. Тіло масою 54 г має об'єм 20 см . Знайти матеріал, з якого виготовлене тіло.2. Предлагаю ученикам розв'язати без обчислення оберненого завдання. Яка маса алюмінієвого тіла об'ємом 20 см . 3. Скласти за даними першої задачі нове завдання і розв'язати її. В інших класах спочатку розв'язуємо прості завдання, потім складніші. Розв'язуємо на дошці, самостійно в тетрадях, а також із збірки завдань.
У роботі з учнями переважає фактор пошуку, що стимулює розвиток здібностей кожного учня, розвиває мислення, формує світогляд з метою виховання всебічно  розвиненої творчої особистості.     
Важливу роль у вивченні фізики відіграє виконання лабораторних робіт та лабораторний практикум. Перед проведенням лабораторної роботи проводжу інструктаж із безпеки життєдіяльності. Потім звертаю увагу на актуалізацію знань учнів і потім виконуємо роботу згідно з інструкцією, поданою в підручнику, пишемо висновок, виконуючи контрольні запитання за варіантами. Під час проведення у 8 кл лабораторної роботи «Дослідження явища дифузії в рідинах та газах» організову роботу учнів у формі змагання між групами. Наприклад, у 9 класі я провожу лабораторні роботи у групах. Ділю клас на три групи та контролюю виконання. Готуючи лабораторний практикум, я підбираю такі роботи, щоби були на них всі прилади.
Головне наше завдання - перетворити пізнавально-навчальну діяльність на органічне засвоєння знань, що стане методологічною базою, основою діяльності людини в різних сферах життя.
Педагогічне завдання полягає у створенні необхідних розумів, за яких ученик постійно навчається створювати свій інтелектуальний, фізичний, соціальний та інші простори.
Готуючись до уроків я намагаюся реалізувати свої власні здібності, розвивати внутрішній потяг до самовдосконалення, формувати ключові компетентності, а також творчий пошук разом із учнями.
Використана література:
1. Є.В.Коршак. Фізика; 8 кл.: підр. для загальноосвітніх навч. закладів; 2017р. - 208с.
2.         М.І.Шут Фізика; 9 кл.: підр. для загальноосвітніх навч. закладів; 2017р. - 224с.
3.               Трофімчук О.Б. Фізика для фізиків. Випуск №4,6,7; 2017р.
4.               Фізика та школа. К., 2018р.
5.               Фізика у школах України (науково-методичний журнал) № 17,21,24; 2017р. №2; 2017 р.
6.               Фізика у школах України. №12. Харків. 2017р.
7.               Відкритий урок. Київ,2016рік.
8.               Основні закони та формули. Фізика. К.2015р.
9.               В.Д.Шарка. Сучасні уроки. Технологічний аспект. ; 2007р.
10.         В.Д.Сіротюк, Фізика 10 клас, К: Освіта, 2016.-303с.
11.        Л.А.Кірик, Уроки фізики 8-11 клас, 2016.-352с.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тиждень фізики

 Квести. Конкурси. Досліди.